zaterdag 9 februari 2019

047 What colour is the wind


Ik  plaatste een '' zwijmel'' van Charlie Landsborough bij Trees. Dit nummer gaat over een blind jongetje wat met zijn vader praat . Een jaar geleden in Januari kreeg ik mijn eerste staaroperatie en 13 dagen later de tweede .Het was voor mij doodeng maar het ging best wel goed en wat was ik trots op mezelf dat ik dit gedurfd had .Mijn gezichtsvermogen is van 30 naar 60 % gegaan en de wereld is een stuk lichter en kleuren zijn weer prachtig . Veel mensen in mijn omgeving vinden dat het perfect gaat na de operatie .Zelf heb ik nog steeds pech ,heel sterke lichtflitsen als het licht van diverse kanten komt zeker en tig keer per dag druppelen en zelfs 's nachts moet ik dat vaak doen omdat mijn rechteroog pijnlijk is en dan ook nog eens een flinke dosis hoofdpijn vaak precies boven mijn rechteroog. Ik ben soms bang ,echt bang dat er iets fout gaat met mijn ogen en dat ik niets meer zal kunnen zien ,tja een angst stoornis doet daar geen goed aan .Volgens de Oogarts is alles in orde en volgende maand nog een keer controle . Zou ik het weer doen ? ja zeker weten maar ik baal soms zo ontzettend ! Ik wil echt niemand bang maken maar dit is dus mijn ervaring want er zou veel meer voorlichting gegeven moeten worden over hoe het kan gaan na de operatie ,dat mensen ook weten wat er kan gebeuren en wat je kunt ervaren en daar ontbreekt het aan jammer genoeg in zo'n folder die we krijgen voor de operatie
Elisabeth 

16 opmerkingen:

  1. Jammer dat het niet goed gegaan is en dat je daar dagelijks hinder van ondervindt. Je ogen zijn toch heel erg belangrijk en ik begrijp je angst. Ik ken mensen die na een staaroperatie heel erg tevreden waren, maar ik ken er ook genoeg waarbij het niet goed gegaan is en ook mensen die psychische klachten kregen. Heel veel mensen ondergaan deze operatie en daardoor lijkt het misschien alsof het een makkie is, maar er zitten wel degelijk risico's aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er word zo vaak gezegd dat het niets voorstelt en alles zo geweldig is erna .Mijn Dochter werkt ook in de thuiszorg en pas sinds kort verteld ze me dat veel mensen problemen hebben of in elk geval hadden .Toch ben ik blij dat ik het heb laten doen ondanks de vervelende '' bijwerkingen'' die ik nog steeds ervaar

      Verwijderen
  2. Hoi Elisabeth,
    er zou ook inderdaad meer voorlichting gegeven moeten worden eer men tot zo'n operatie overgaat. In de meeste gevallen gaat het goed maar ik weet ook dat het verkeerd kan gaan. Mijn overbuurvrouw r een oog mee kwijt geraakt. Niet dat dit jou gaat overkomen want dan had dit al gebeurd maar de restklachten die je nu nog hebt zijn ook niet echt iets om vrolijk van te worden. Echt heel naar dat je zoveel pijn hebt boven je rechteroog. Ik kan je angst dan ook heel geod begrijpen.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn huisarts heeft me wel gewaarschuwd om er goed over na te denken .Maar mijn zicht was zo slecht en wazig dat het echt nodig was dus ik had weinig keus . Echt jammer dat er zo gemakkelijk over gedacht word en veel te weinig voorlichting is in zo'n folder die wij patienten meekrijgen

      Verwijderen
  3. Helemaal met je eens. Het mag dan een "routine-operatie"lijken,je hoort toch van meer mensen met tijdelijke of blijvende vervelende gevolgen,naast het betere zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de oogartsen is het idd bijna een ''routine'' en onze klachten erna worden een beetje [ erg] weggewuifd !

      Verwijderen
  4. Anoniem2/09/2019

    Heel naar dat je nog last en bijwerkingen hebt. Robbert en ik hebben hooguit wat jeuk en zanderig gevoel ervaren na de operaties. Misschien komt het nog goed met je ogen. Ik duim voor je. Mooie tekst trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hoop ik ook op Marja en wie weet duurt alles bij mij wat langer .En ja mooi he de muziek en zeker de tekst .

      Verwijderen
  5. Wast naar dat je nog steeds last hebt. Ik hoop dat het toch wat beter wordt. Het lijkt mij niet niks, zo'n operatie.
    Hele mooie muziek en tekst.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je had immers niet veel keuze zoals je schrijft Elisabeth.
    Ik hoop dat de bijwerkingen verdwijnen.

    Lieve groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach lieverd wat vind ik het naar voor je al die klachten. Als je nog eens niet slaapt heb je helemaal weinig energie om dat op te vangen. Ik geef je een dikke knuffel en duim voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn pleegmoeder had dit vroeger ook wat jij schreef en ondanks dat de oogarts zei dat alles in orde was had ze ook steeds de angst dat het zicht weg ging. Ze had veel last als de zon te fel was en ook ook moest ze vaak druppelen. Ik hoop dat je bijwerkingen snel zullen verdwijnen. LG Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is balen als een simpele operatie (wat natuurlijk altijd een operatie blijft met risico's) uiteindelijk toch nog rare gevolgen heeft.
    Ben ermee bekend! Niet alles gaat zoals het boekje zegt. Ik hoop voor je dat het nog verbeteren zal. Liefs XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hoop voor je dat het nog wat beter wordt! Wat ben ik blij dat ik nog steeds genoeg heb aan een leesbrilletje, en verder geen klachten heb... Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oef, ik kan me voorstellen dat je bang bent ja..
    goed voelen met je hart, dat geeft je antwoord,
    blind zijn, ik moet er niet aan denken zeg :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen over maakt en angstig van wordt. Dat zou ik ook hebben. Bij mijn ouders verliep het wel meer volgens het boekje, en zonder strubbelingen. Maar goed om te weten dat het ook anders kan gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Bloggen

Augustus 2007 begon ik voor de grap te bloggen op Windows Live Spaces .Al binnen een uur had ik het eerste vriendschap verzoek van A die nog...