zaterdag 26 januari 2019

De Groenste stad van Nederland ?

We waren de groenste stad van Nederland en in 2007 zelfs de groenste stad van Europa en eerlijk gezegd was ik best trots op mijn mooie stad .Maar wat is er in de jaren veel veranderd en vooral veel gekapt ! En mijn vorige wijk werd het winkel centrum opnieuw ''ingericht'' en het is er echt niet mooier of veiliger op geworden en ja alle mooie grote  Kastanje bomen moesten wijken .Ook die enorm grote prachtige kastanje bij de bloemenstal en er is zelfs een actie voor geweest om die te behouden .Volgens mij was er zelfs het excuus dat de bomen ''ziek'' waren ,Ook in het park waar ik vlakbij woonde zijn mega veel bomen en struiken verdwenen omdat er een nieuw plan was . Maar nog steeds is er gelukkig heel veel mooi groen .Maar nu gaan ze ''te keer '' in onze wijk en ik ben stomverbaasd .We stonden deze week samen even bij de keukendeur te kijken naar de sneeuw en de ijspegels aan de goten ,opeen zag ik het , huh ? de Lijsterbessen in het groenvak zijn weg .Nog erger is dat ik vandaag ontdekte dat alle bomen /boompjes in alle groenvakken in onze straten en paden aan het verdwijnen zijn in tijd van een paar dagen .De mooie kleine bomen die pas een paar jaar geleden geplant zijn en in het voorjaar zo mooi bloeien met de roze bloesem zijn verdwenen .Meerdere buren zijn ook stomverbaasd want nergens iets meegekregen dat dit ging gebeuren .Ik begrijp er even niets van !!
Elisabeth


10 opmerkingen:

  1. Anoniem1/27/2019

    Wat ontzettend triest. Ik zou de gemeente bellen en navragen hoe dit heeft kunnen gebeuren. Doodzonde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je Marja ik kan gaan bellen maar deze bomen zijn niet eens van de gemeente maar in de vakken van onze woningstichting en die hebben geen zin in discussie over dit soort dingen.Ook destijds was er een handtekeningen actie om zo'n mooie grote oude boom te mogen behouden op dat plein ,nee hoor weg ermee .Wij burgers en huurders hebben gewoon niets in te brengen .

      Verwijderen
  2. Erg zonde dat er zoveel groen verdwijnt. Zoiets snap je toch niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij jullie heerst ook het kapvirus. Ik ben er nooit achter gekomen,wat de reden was. Werkverschaffing?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. he gadver Elisabeth, ik baal daar ook zó vreselijk van:-( overal gaat groen weg... stom beleid vind ik het er blijft zó weinig over:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat raar dat het groen zomaar verdwijnt. Worden jullie niet op de hoogte gebracht? Zo jammer allemaal. Zo te lezen heeft klagen geen zin. maar onbegrijpelijk is het wel.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Doet de woningstichting dat? Die hebben zeker geld teveel. En toch.. om bijzondere, grote bomen te kappen moet er altijd een vergunning worden aangevraagd bij de Gemeente... Dus zonde van die kastanje, als hij echt niet ziek was. Ik snap je frustratie hoor.
    Liefs XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem1/28/2019

    Uit de opmerking over de groenste stad van Europa trek ik de conclusie dat we in de dezelfde stad wonen. En dan wil ik toch het wel even opnemen voor de gemeente.Voor kappen en rooien van groen wordt een vergunning gepubliceerd in de plaatselijke blaadjes. Mijn echtgenoot spelde deze berichten altijd grondig. Tegenwoordig hebben wij een nee nee sticker en daardoor missen we veel informatie.Maar dat is onze keuze dat kan ik niemand verwijten. En wat de opmerking betreft over de kastanjes dat is geen "excuus" maarjammergenoeg realiteit er heerst een ziekte onder de kastanjebomen die niet te bestrijden is. Er bestaan geen antibiotica kuurtjes voor bomen.Rooien en afvoeren is tot nu toe de enige oplossing en opnieuw beginnen met andere soorten. Op tuinbouwschool leerde ik oprooien en verbranden om zo de verspreiding van ziektes tegen te gaan. Mij gaat het ook aan t hart wanneer groen verdwijnt maar soms is t onvermijdelijk Belangrijk is dan om je als buren sterk te maken dat er weer wat terug komt. Soms is terug planten niet mogelijk omdat richtlijnen verandrrd zijn ..bv x meter bij het riool vandaan. Gewoon een bewonersbrief naar gemeente en woningbouw vereniging sturen en om uitleg vragen succes ermee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De boompjes waar ik het nu over heb daar is niets over gepubliceerd .En ons sterk maken samen met buren kunnen we wel vergeten ,die vinden het zonde maar hebben geen behoefte om zich in te zetten voor dit soort dingen.

      Verwijderen
  8. Er worden hier ook steeds meer weggehaald en niet altijd door ziekte die helaas wel veel voorkomen bij bomen maar door ze eens regelmatig bij te gaan houden kunnen ze ook ziekte's tegen gaan maar ze weg halen is dan weer goedkoper dan ze te laten behandelen door een bomenkenner. Ook struiken zijn vaak het doelwit want ja die staan weer in de weg etc. Ze hebben altijd wel een smoesje.

    BeantwoordenVerwijderen

Bloggen

Augustus 2007 begon ik voor de grap te bloggen op Windows Live Spaces .Al binnen een uur had ik het eerste vriendschap verzoek van A die nog...